Land vol verschillen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Elsa - WaarBenJij.nu Land vol verschillen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Elsa - WaarBenJij.nu

Land vol verschillen

Door: Elsa

Blijf op de hoogte en volg Elsa

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goedemorgen Nederland!
Weer een week voorbij gevlogen! Om het makkelijk te houden zal ik verder gaan waar ik vorige keer gebleven was ;)
Vorige week vrijdag ben ik met Amandine en wat andere vrijwilligers naar de foodmarkt geweest, was erg lekker, maar niet echt groot. Ook heb ik geen poffertjes kunnen ontdekken, maar wel een overheerlijke pizza! Na ons buikje rond te hebben gegeten en gedronken zijn we met z'n allen naar een café gegaan een stukje verderop genaamd Cape to Cuba. Van dit café hebben ze een soort strandtent gemaakt, overal stonden vuurkorven, grote parasols en op de grond lag wit zand. Erg gezellige tent waar we cocktails hebben gedronken en lekker hebben gekletst. We zijn toen redelijk op tijd weer naar huis gegaan, omdat we zaterdag de Tafelberg wilden beklimmen. Vol goede moed stonden we de volgende ochtend in Kirstenbosch, waar een route naar boven begint. Pff, wat heb ik afgezien die dag! Alleen maar trappen, rotsen en smalle paadjes waar je overheen moest. Toen we nog niet eens op een kwart waren was ik al kapot. Het was bloedheet en kon alleen maar zweten. Op een gegeven moment kwamen we bij een meer en toen hebben we toch de weg nog maar een keer gevraagd, we vonden het namelijk wel erg lang duren voordat we eindelijk eens boven waren. Bleken we in plaats van de korte route, de route van 5 uur genomen te hebben. Na nog een paar keer verkeerd te zijn gelopen, zijn we na een tijdje maar terug naar beneden gaan klimmen. Het was inmiddels 12 uur en ons water was op. Gelukkig was er een andere vrijwilliger (Andreas) bij ons die in het leger had gezeten en die had per toeval een zuiveringssetje bij zich waarmee we water konden zuiveren uit een stroompje. Ik denk dat ik het anders niet had overleefd! Eindelijk beneden zijn we neergeploft bij Camps Bay, dit is een strand aan de andere kant van de tafelberg. Hier is het zeewater trouwens heel koud in vergelijking met Muizenberg, omdat het twee verschillende oceanen zijn. De Atlantische en de Indische. Daarna zijn we opgepikt door een taxi en 's avonds zijn we nog even naar een Poolcafé bij ons in de buurt gegaan. Deze dag hebben we trouwens wel vette foto's gemaakt, wallpaperwaardig!
Zondag ben ik met Amandine naar Muizenberg gegaan, hier is namelijk elke zondag markt. Dus het eerste souvenir is al binnen:p daarna hebben we lekker op het strand gelegen en hebben we onze arme beentjes laten bijkomen van de vorige dag.

Maandag waren er gelukkig geen haaien, dus hebben we lekker met de kinderen kunnen surfen. Iedere vrijwilliger werd gekoppeld aan een kind en die help je dan dat uur met zwemmen en surfen. De kinderen van deze dag waren al wat ouder, dus konden ook al wel veel zelf. Ik was gekoppeld aan een meisje van 12. Je ziet echt dat de kinderen het heel leuk vinden en dat geeft je een goed gevoel! Ik denk wel dat het surfproject verbetert kan worden, want niet alle dagen zijn even zinvol. Zeker qua organisatie is het drama, lekker op z'n Afrikaans zeg maar. Na wat rondvragen blijkt dat bij meerdere projecten het geval te zijn. Ik ben van plan om eens bij de office van Projects Abroad te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Donderdag was ook wel een bijzondere dag. Ik mocht met Cleo ( man van project) mee de kinderen ophalen in een township. Dat was echt bizar. Overal staan hutjes gemaakt van afval en je kan je jezelf niet voorstellen dat daar serieus mensen in wonen. Ook betalen de mensen hier niet voor elektriciteit en water en wil je er niet in je eentje rondlopen, omdat je dat gewoon niet overleeft als blanke. De opvang waar we de kinderen gingen halen was niet veel beter. De kindjes lagen te slapen, maar dat is niet zoals in Nederland relaxed in een box of bedje, nee gewoon op de grond! En die kinderen zijn 2/3/4/5 jaar oud! Overal vliegen en rotzooi. En weet je wat het gekke is voor mij, iedereen hier praat erover alsof t normaal is. Alsof het normaal is dat kinderen op de vieze grond slapen, in de hitte. Ik snap dat het voor de mensen hier ook normaal is, maar het is echt te bizar voor woorden als je het rijke Nederland gewend bent! De opvang stelde verder niet veel voor, het zijn namelijk twee gebouwtjes, waarvan er een een bibliotheekje moet voorstellen en de andere een klaslokaal. Deze werden nu dus gebruikt als slaapkamer voor de kinderen. Wel is er een mooie speeltuin en zijn ze bezig een lokaal te bouwen voor wat computers. Hier is het buildingproject mee bezig.

Vandaag krijg ik als het goed is ook een nieuw kamergenootje. Ze komt uit Noorwegen, dus ben erg benieuwd! Verder dit weekend niet zo heel veel plannen. Zaterdag willen Amandine en ik de toerist uit gaan hangen in Kaapstad centrum, dus dat lees je waarschijnlijk de volgende keer!

Groetjes daar! Mis jullie en tot schrijfs!

  • 21 Februari 2014 - 11:03

    Rosalinde:

    Goed dat je af en toe een berg beklimt Elsa. Blijf je fit voor de voetbal ;D Klinkt goed allemaal. Wel bijzonder om zo'n groot contrast te zien met ons leventjes he! Heel veel plezier nog daar!

    xxx Roos

  • 21 Februari 2014 - 11:29

    Paulinda:

    Wat een belevenissen. Heerlijk hoor, ik ben gewoon jaloers. Geniet er maar lekker van, het is zo gauw voorbij.
    Ik had trouwens wel gedacht dat je een betere conditie had hoor Elsje :)
    grtjs Paulinda xx

  • 21 Februari 2014 - 14:33

    Ingrid:

    Lieve Elsa,
    Blij dat je het hebt overleeft ;) als het geen haaien zijn dan is het wel de Tafelberg. Pff blij dat ik het achteraf pas hoor :p Toch blij dat je het zo goed naar je zin hebt! Je zou ook eens de blanke samenleving daar eens op moeten zoeken. Dan wordt het contrast Nog veel groter heb ik me laten vertellen. Geniet ervan meiske en zorg goed voor jezelf. Dikke knuffel van je moeder (mis jou ook hoor x)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsa

Via deze weg houd ik je op de hoogte van mijn avonturen in Zuid - Afrika!

Actief sinds 18 Dec. 2013
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 4270

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 19 April 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika, Kaapstad

Landen bezocht: